Schutting op de erfgrens, moet ik daaraan meebetalen?

Moet ik, als huurder van een seniorenwoning mee betalen aan nieuwe schutting op de erfgrens met de buren in hun koopwoning?

2 weken geleden
in: Wetgeving
6.5K
TurfGraver
2 weken geleden
Moeten niet.
Is wel zo vriendelijk als je er ook profijt van hebt.
Utrecht
2 weken geleden
Niet als huurder, maar de eigenaar mogelijk wel.
ronron1212
2 weken geleden
Over het algemeen doen huurders het ook samen. Dat je in een seniorenwoning woont doet er niet zoveel toe.
tinus1969
een week geleden
Wil de buurman dat je meebetaalt?
erotisi
een week geleden
https://rechtswinkel.nl/vragen/huurder-of-verhuurder-verantwoordelijk-voor-kosten-vervangen-schutting/86019
LeonardN
een week geleden
@ronron1212 Wat huurders in de regel doen is niet zo interessant, het zou best kunnen dat een merendeel iets doet wat ze niet hoeven doen.
De vraag is of een huurder MOET betalen, het antwoord daarop is NEE, met een uitzondering als je getekend hebt voor een overname.
De verhuurder moet betalen voor een nieuwe schutting, de huurder voor het onderhoud.
TurfGraver
een week geleden
Het is niet zo eenvoudig.
Hangt er van af...
Leesvoer:
https://bresadvocaten.nl/preview/onderhoud-houten-schuttingen/
https://rechtswinkel.nl/vragen/wie-is-er-verantwoordelijk-schutting-huurhuis/79887
Een paar paaltjes met een ijzerdraad is ook een afscheiding.
LeonardN
een week geleden
@TG
Het is wel eenvoudig (stel ik even).
Wat van wat ik zeg klopt niet?
Kan je iets knippen/plakken van wat ik zeg en dan iets knippen/plakken uit je links wat dat tegen spreekt of tegen lijkt te spreken?
TurfGraver
een week geleden
Mischien is mij reactie een toevoeging?
Het is eenvoudig tenzij.. uitzonderingen.
ronron1212
een week geleden
@LeonardN de verhuurder betaald alleen mee als de schutting stuk is en niet omdat de eigenaar van de andere woning gewoon een andere schutting wil.

Antwoorden (2)

Als de schutting op de erfgrens komt wel. Maar dan moeten jullie het er wel over eens zijn. De buurman kan het natuurlijk wel op zijn grondgebied plaatsen maar dan ook zelf betalen.
een week geleden
erotisi
een week geleden
Uitspraak
Onderhoud en gebreken
Gelet op het rapport van onderzoek, de verklaringen op de zitting en alle informatie die de Huurcommissie voor of tijdens de zitting heeft ontvangen, heeft de woonruimte volgens de Huurcommissie een ernstig gebrek. Het bijhouden van een schutting is de verantwoordelijkheid van de huurder. Het vervangen ervan of het uitvoeren van een grote reparatie eraan, is voor rekening van de verhuurder
ronron1212
een week geleden
Het gaat hier om een verschil tussen een huurder en een andere die koper is van zijn huis @erotisie niet iets tussen een verhuurder en een huurder. Beide zijn dus gewoon bewoners.
Ikhebgeenidee
een week geleden
Gezien de uitspraak zal in eerder de verhuurder als de huurder verplicht zijn tot meebetalen.
Lijkt me dat VS daarom kan verwijzen naar verhuurder.
LeonardN
een week geleden
@ronron1212
Dit antwoord(fietelijk JA) is onjuist.
Het antwoord op de vraag is gezien de reactie van erotisi NEEN. Moet ik, als huurder van een seniorenwoning mee betalen .......?
Nee, dat moet de VERhuurder dus doen. Beide zijn bewoners maar de huurder is dus een bewoner die niet hoeft te betalen, dat moet de verhuurder doen. De eigenaar dus in dit geval. Had het om een kleine reparatie gegaan dan had de huurder/bewoner het moeten betalen.
ronron1212
een week geleden
@LeonardN Lees eens ik zeg daar niet over ik zeg dat het om een huurder en verhuurder gaat. Maar je hebt weer wat kunnen opmerken veel plezier er mee LEONARDN
ronron1212
een week geleden
De schutting moet dus echt kapot zijn en niet te repareren wil de verhuurder moeten betalen.
LeonardN
een week geleden
je zegt nu:
"ik zeg dat het om een huurder en verhuurder gaat" Eerst zei je:
" Het gaat hier om .......... NIET iets tussen een verhuurder en een huurder." Dus wat is het nu? "De schutting moet dus echt kapot zijn en niet te repareren wil de verhuurder moeten betalen."
En daar zegt dit antwoord niets over, ondanks dat de vrager het over een nieuwe schutting heeft, en daarom is de reactie van erotisi dus relevant.
ronron1212
een week geleden
@LeonardN lezen is moeilijkje zegt nu tekst LeonardN
"ik zeg dat het om een huurder en verhuurder gaat" Maar het is een eigenaar in het ene huis en een huurder in het andere huis. De verhuurder zal pas betalen als de schutting dus danig is beschadigd dat die niet meer te repareren valt.
LeonardN
een week geleden
ronron1212
13 uur geleden
"
Het gaat hier om een verschil tussen een huurder en een andere die koper is van zijn huis @erotisie NIET iets tussen een verhuurder en een huurder. Beide zijn dus gewoon bewoners.
" Ik lees dus 100% zeker dat je toen iets zei waarvan je nu het omgedraaide zegt. Misschien bedoelde je wat anders maar ik lees het toch echt.
Nee.

Jij moet dat niet betalen. Het gaat immers over een volledig nieuwe schutting, dat komt voor rekening van de verhuurder/eigenaar.

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/erfafscheiding/

"
Gelden de regels over erfafscheidingen ook voor huurders?
Als huurder bent u verplicht om uw tuin te onderhouden en de kosten daarvoor te betalen. Hierbij hoort ook het onderhouden van een erfafscheiding, zoals een schutting. U moet bijvoorbeeld kapotte planken vervangen en uw schutting verven of beitsen.

Moet de hele schutting worden vervangen? Dan moet de verhuurder dit doen en betalen. Behalve als u de schutting zelf heeft geplaatst of heeft overgenomen van de vorige bewoner.
"
Nou ja of je moet dus ZELF getekend hebben voor de overname van de schutting van de vorige bewoner en dat vergeten zijn.
Toegevoegd op 20 mei 2024 10:54: tekst
LeonardN
een week geleden
ronron1212
een week geleden
@LeonardN jij gaat er vanuit dat de schutting niet meer te repareren valt en dat het dus niet gewoon vervangen omdat de buurman gewoon een andere wil.
LeonardN
een week geleden
Wordt het antwoord anders als de buurman gewoon een andere wil dan?
Als er geen noodzaak is dan blijft het antwoord nee. Dan betaalt de buurman het maar zelf. De vraag gaat niet over een reparatie, maar om een nieuwe schutting. De vraag is of de huurder aan een nieuwe schutting moet betalen. Daarop blijft het antwoord nee. Of kan jij de situatie zo voorleggen dat het antwoord op de vraag JA wordt?
HeerVoldemort
een week geleden
@LeonardN
Quote: Of kan jij de situatie zo voorleggen dat het antwoord op de vraag JA wordt? Ja, dat moet wel lukken. Als de huurder de vorige schutting (als deze er was) bewust heeft vernield. Maar dan zal het geen "mee betalen" worden maar "alles betalen"
Merlin
een week geleden
Een woningverhuurder zal zelden een hele schutting plaatsen. Meestal is dat een kleine meter als afscheiding. Indien een schutting vervangen moet worden zal de verhuurder slechts verplicht zijn dat originele deel te vervangen. Wat later geplaatst is als hele schutting door koopwoning (voorheen huur?) en huurder zullen ze dan ook niet vervangen.
LeonardN
een week geleden
@Merlin Wat de verhuurder doet is niet zo relevant ivm met wat afdwingbaar is. https://www.rechtdoor.nl/kennisbank/burenrecht/wat-zijn-mijn-rechten-en-de-rechten-van-mijn-buren-met-betrekking-tot-de-erfafscheiding Men spreekt daar van een muur van 2 meter. "slechts verplicht zijn dat originele deel te vervangen."
Nope, er is ook geen verjaring aan die wet. Staat er ook.
De vordering voor het oprichting van een scheidsmuur verjaart niet.