Origineel perentaartrecept?

Ik ga morgen een perentaart bakken, maar wil graag iets nieuws uitproberen. Meestal maak ik het gewoon met zelfrijzend bakmeel, net als appeltaart, maar wil eens iets anders uitproberen.

Graag iets fris en niet te zoet. Het moet in een ronde bakvorm.

Liever geen recepten van internet plukken, want die zijn bijna allemaal hetzelfde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Ik heb een leuke/gekke laatst gemaakt, met succes:
Perentaart met couscous:

500 gram couscous klaarmaken met (soja)melk en perensap (sap uit een blik peren) in plaats van water, af laten koelen en 4 eieren erdoor met wat kaneel, vanille en honing. Een taartvorm met bakpapier bekleden en een bodem van het couscousmengsel, de peren uit blik in stukken op de bodem leggen en de rest van de couscous erover doen. Dan lekker een half uurtje laten garen in de oven op ongeveer 180 graden. Als het dan afgekoeld is is het heerlijk in te smeren met gesmolten pure chocolade, of wit, of met beide.
Ook heb ik dit recept eens gemaakt met iets minder zoet en dan met blauwe kaas en pecannoten, deze doet het weer goed als een hartige taart, lekker met wat versgemalen zwarte peper, en eventueel wat rucolapesto als topping.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt goed, en origineel is het zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorzichtig ermee! De eieren in het recept zijn ook een soort bindmiddel. Bij mij gaat het vaak goed, maar het is ook wel eens misgegaan.. Toen heb ik er snel een paar aardbeien overheen gelegd :-) en een toef turkse yoghurt

Andere antwoorden (4)

Al weleens de goeie ouwe trouwe clafoutis geprobeerd met peren?
De link http://www.smulweb.nl/162910/koken/recept/Clafoutis-met-peren wil je vast niet ;-)
Of deze: http://www.mycatholictradition.com/recipe-dessert-caramelized-upside-down-pear-pie.html ...

Geen taart maar cake die wel erg lekker is, dus misschien iets voor de volgende keer: cake met peren, peren schillen (2) en in een beboterde cakevorm doen, beslag eroverheen gieten, cake iets lager zetten dan normaal, en iets langer bakken. Makkelijk te variëren door bijvoorbeeld wat cacaopoeder toe te voegen, of amandelschaafsel of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan laat je de brandewijn weg, perenpartjes even met citroen besprenkelen tegen het verkleuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De brandewijn heeft vooral als effect dat de verkleuring wordt tegengegaan en zal een klein effect op de smaak hebben. Peren zijn op zich al erg sappig.
Als je het recept zoveel mogelijk wilt aanhouden, zou je misschien vruchtensap kunnen gebruiken.
Ingrediënten
100 gram amandelschaafsel
200 gram bloem
200 gram basterdsuiker
200 gram koude boter
4 eieren
5 peren
1 citroen
Ingrediënten ontvangen per SMS?
Handig als je boodschappen gaat doen!
SMS INFO RECEPT 43992 naar 3010
0,35 cent p.o.b. maximaal 1 bericht(en)

Benodigdheden
taartvorm(doorsnede 28 centimeter)ingevet
staafmixer

Bereiding
Maal het amandelschaafsel fijn met de staafmixer.kneed de bloem,100 gram basterdsuiker en 100 gram in blokjes gesneden boter tot een kruimelig geheel.Scheid van 2 eieren de eiwitten en de dooiers.kneed de dooiers door het bloemmengsel tot het een soepel deeg is(de eiwitten worden verder niet gebruikt).Leg het deeg in plasticfolie 30 minuten in de koelkast.Verwarm de oven voor op 175 graden.Smelt de rest van de boter en roer dit door 100 gram suiker,de fijngemalen amandelen en het citroensap.Klop hier een ei doorheen.Schil de peren,halveer ze en verwijder het klokhuis.Neem het deeg uit de koelkast en rol het op een met bloem bestoven aanrecht uit tot een plak die iets groter is dan de taartvorm.Bekleed de taartvorm met het deeg.Verdeel de halve peren in cirkelvorm over de bodem en verspreid het amandelmengsel zo gelijkmatig mogelijk tussen de peren.Bak de taart in 45 minuten op een rooster in de oven gaar.

Veel bakplezier en maak er een lekkere taart van!! ;-)

Liefs,
Hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hihi, idd van Google!! :D
je moet eens kijken op www.letscookit.tv daar staat wellicht een recept op voor perentaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet voor mijn zoon vooral,altijd een peren-mars taart maken. Een taart die vooral bij kids in de smaak valt. Ik hoop alleen dat je met morgen zaterdag bedoelt, want het roommengsel moet eigenlijk een nachtje in de koelkast staan.

Nodig;
0,6 l. slagroom,
180 gr. marsrepen,
75 gr. boter,
125 gr. suiker,
1 p. vanillesuiker
3 eieren.
geraspte schil v.e. citroen,
100 gr. bloem,
1 theel. bakpoeder,
50 gr. gehakte amandelen,
800 gr. peren,
2 p. slagroomversteviger,
60 gr. marsrepen.

Doe de room in een pannetje en snijd de marsrepen in kleine stukjes, doe deze in de room. Verwarm de room nu, al roerend met een garde, maar laat het niet koken. Zo lang roeren tot de marsstukjes helemaal gesmolten zijn.
Van het vuur nemen en af laten koelen. Daarna afdekken en een nacht in de koelkast zetten.

Je kunt goed uitgelekte peren uit blik nemen of verse peren die je schilt, ontpit, in parten snijdt en in heel weinig water even iets zachter smoort.
Voor het deeg; doe de zachte boter in een kom, roer met de mixer cremig en strooi er intussen beetje bij beetje suiker en vanillesuiker door. Doe één voor één de eieren erbij en steeds goed roeren tot al het ei opgenomen is. Doe er citroenschil bij. De gezeefde bloem/bakpoeder en de amandelen er nu doorheen roeren.

De oven voorverwarmen op 180 graden, een 26 cm. springvorm invetten en het deeg erin doen.
De goed uitgelekte peren in dunne partjes snijden en over de bodem verdelen. Enige plakjes voor dekoratie apart houden. Zet de vorm in het midden v.d. oven en bak 45 min. Maak de zijkant voorzichtig los v.d. vorm en haal de rand eraf. Laat de bodem nu afkoelen.

Sla nu het room-mars mengsel stijf, terwijl je steeds wat slagroomversteviger toevoegt. Doe dit nu koepelvormig op de taart, in het midden dus hoger, en strijk dit glad.
Doop nu een scherp mes in heet water tot het staal warm is, droog af en snijd de rest marsrepen nu in plakjes. Met een heet mes splintert de mars niet zo. Dekoreer de taart nu met de overgehouden perenplakjes en de plakjes mars.

Het lijkt erg bewerkelijk omdat ik zoveel moest schrijven, maar het is eigenlijk heel eenvoudig en lekker!
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gottegot... Ik moet deze rubriek echt gaan mijden want ook dit recept klinkt weer veel te lekker!